Charles Péguri (1879 Marseille - 1930 Paris / Frankreich)
Akkordeonist, Techniker und Erfinder des gleichtönigen Bandoneonsystems "Système Péguri".
Charles Péguri arbeitete schon in jungen Jahren in der Akkordeonwerkstatt seines Vaters Félix Péguri. In eigenen Werkstätten arbeitete Péguri an der technischen Weiterentwicklung des Akkordeons. Bereits 1897 meldete der 17-jährige Charles mit Hilfe seines Vaters ein Patent für das chromatische Akkordeonmodell "Concert Parfait" an. 1908 eröffnete er seine erste eigene Werkstatt in der Rue de Lappe (11e arr) in Paris. Es folgte ein Atelier in der Rue de Crimée (19e arr). 1911 eröffnete er sein Atelier in Buttes-Chaumont (19e arr).
Als Spieler und Techniker sah Péguri das Akkordeon als vollwertiges Musikinstrument und sah das Akkordeon den Konservatoriumsinstrumenten gleichgestellt. Péguri arbeitete auch daran, dem Akkordeon eher ein klassisches Aussehen zu verleihen, weg von Verzierungen und einem bunten Erscheinungsbild.
Seine erste Werkstatt lag über dem berühmten Tanzlokal "Bal Bousca". Als Akkordeonspieler gilt Charles Péguri mit seinen Brüdern Michel und Louis sowie dem berühmten Akkordeonisten Émile Vacher zu den Schöpfern des "Bal Musette" dort im "Bal Bousca" in der Rue de Lappe (11e arr) in Paris.
Um 1924 baute Charles Péguri nach der Anregung seines Bruders Louis die ersten drei wechseltönigen Bandoneons zu gleichtönigen auf der Basis des italienischen chromatischen Akkordeon-Systems. Péguri wechselte dabei nur die wechseltönigen Stimmplatten in fertigen Bandoneons von Alfred Arnold. Die Mechaniken und alle weiteren Teile des Bandoneons konnten unverändert bleiben. So ist ein 142 / wechseltöniges Bandoneon mit 71 Knöpfen von einem gleichtönigen mit 71 Knöpfen von außen nicht zu unterscheiden. Diese ersten drei gleichtönigen Bandoneons wurden von Louis Péguri und den Akkordeonisten René Pesenti und Léon Fehlmann gespielt. In dieser Formation wurden sie 1925 vom Pugliese Brodmanns Orchester für Auftritte im Berliner Tanzpalast engagiert. Louis gründete auch sein eigenes Tango-Orchester mit diesen drei ersten gleichtönigen Bandoneons.
Leider ist nicht belegt, ob Charles Péguri seine Erfindung gleich von Alfred Arnold hat bauen lassen, ob er neue Bandoneons ohne Stimmplatten bei AA bestellte oder tatsächlich die originalen Stimmplatten ausbaute um sie für neue zu ersetzen. Ich vermute letzteres. In diesem Falle könnte unter einem Werkstatttisch in Paris noch eine Kiste mit ungenutzten, wechseltönigen original AA-Stimmplatten liegen. Diese Vorstellung raubt mir den Schlaf.
|
Charles Péguri (1879 Marseille - 1930 Paris / France)
Accordionist, technician and inventor of the unisonor Bandoneon "Système Péguri".
Charles Péguri worked in the accordion workshop of his father Félix Péguri from a young age. In his own workshops, Péguri worked on the technical development of the accordion. As early as 1897, the 17-year-old Charles, with the help of his father, applied for a patent for the chromatic accordion model "Concert Parfait". In 1908 he opened his first own workshop in the Rue de Lappe (11e arr) in Paris. This was followed by a studio in the Rue de Crimée (19e arr). In 1911, he opened his studio in Buttes-Chaumont (19e arr).
As a player and technician, Péguri saw the accordion as a full-fledged musical instrument and considered the accordion equal to conservatory instruments. Péguri also worked to give the accordion more of a classical look, away from ornamentation and a colorful appearance.
His first workshop was located above the famous dance hall "Bal Bousca". As an accordion player, Charles Péguri, along with his brothers Michel and Louis and the famous accordionist Émile Vacher, are considered among the creators of the "Bal Musette" there at the "Bal Bousca" on Rue de Lappe (11e arr) in Paris.
Around 1924, following the suggestion of his brother Louis, Charles Péguri built the first bisonor Bandoneons to unisonor ones based on the Italian chromatic accordion system. Péguri changed only the bisonoric reedplates in finished Bandoneons by Alfred Arnold. The tuners and all other parts of the Bandoneon could remain unchanged. Thus, a 142 / bisonoric Bandoneon with 71 buttons cannot be distinguished from an unisonor Bandoneon with 71 buttons from the outside. These first three unisonor Bandoneons were played by Louis Péguri and the accordionists René Pesenti and Léon Fehlmann. In this formation, they were hired by Pugliese Brodmann's Orchestra in 1925 for performances at the Berlin Tanzpalast. Louis also formed his own Tango orchestra with these three first unisonor Bandoneons.
Unfortunately, there is no record of whether Charles Péguri had his invention built right away by Alfred Arnold, whether he ordered new Bandoneons without reedplates from AA, or actually removed the original reedplates to replace them with new ones. I suspect the latter. In that case, there might still be a box of unused, bisonor/142 note original AA reedplates under a workshop table in Paris. This idea does not let me sleep.
|